Kijk door de ogen van jouw websitebezoeker

Een surfende internetter is op jouw website beland. Dat is mooi! Maar dan … ? Is de informatie op je website helder en ziet jouw bezoeker in één oogopslag wat jouw bedrijf doet, of welke producten je aanbiedt? Blijven mensen lang genoeg op jouw website of klikken ze snel weer weg? Kun jij hun ‘dwell time’ verlengen door effectieve tekstpresentatie?

Hou ze vast! Optimaliseer je website
De tijd die een bezoeker op een website doorbrengt wordt ‘dwell time’ genoemd. 

Een bezoeker is op zoek naar iets en scant in eerste instantie vluchtig de pagina om te zien of het daar te vinden is. Als tijdens dit scannen geen relevante informatie wordt gezien, zal jouw bezoeker direct weer teruggaan naar de resultatenpagina van de zoekmachine. 

De vraag is dus: hoe kun je de aandacht van die bezoeker trekken, vasthouden en de ‘dwell time’ verlengen?

Eyetracking en heatmaps, begrijp het kijkgedrag van websitebezoekers
Er zit een patroon in het kijkgedrag van websitebezoekers. Door gebruik te maken van ‘eyetracking’ is het mogelijk te onderzoeken hoe de ogen van een websitebezoeker over de pagina bewegen. 

Op basis van die gegevens kunnen zogenaamde ‘heatmaps’ worden samengesteld, waarop te zien is waar de ogen van de internetters langer op gericht zijn (warm/rood), en welke stukken vluchtiger zijn bekeken (blauw/koud).

eyetracking
heatmap

 

Patroon F
Een bekend patroon is de vorm die lijkt op de letter ‘F’.

De ogen focussen in de linkerbovenhoek en bewegen naar rechts (er wordt dus gekeken naar de titel of koptekst en de eerste regels tekst).

Vervolgens gaan de ogen naar beneden en scannen langs de linkerkant van de pagina en de eerste woorden van de zin in het midden van de tekst.

Val met de deur in huis; een duidelijke koptekst
Het is dus belangrijk te starten met een duidelijke en pakkende koptekst en direct daarna de belangrijkste informatie.

Goedlopende en prettig leesbare tekst nodigt daarbij uit om verder te lezen.

 Lange lappen tekst schrikken af, dus hou het kort en bondig. Het uitgangspunt is daarbij niet wat jij wilt zeggen, maar juist wat jouw lezer wil weten.

Denk aan je doelgroep en je kernboodschap.

Presentatie en call to action
Hoe je de tekst presenteert is mede bepalend voor het patroon waarin gescand wordt.

Verdeel een lange tekst daarom in korte alinea’s en maak gebruik van mooie, passende afbeeldingen, opsommingen en tussenkopjes. Dat is ook visueel aantrekkelijker.

Klikbare buttons met een duidelijke buttontekst waarmee de bezoeker naar een andere pagina van je website wordt gestuurd, zorgen ervoor dat de lezer actief verder zal zoeken naar waardevolle informatie.

Je maakt je website dan nóg effectiever .

Door het toevoegen van call to action buttons zet je de lezer aan tot actie.

Zijn de teksten op jouw website helder en effectief? Kan ik jou met tekst helpen je doelgroep te bereiken? Klik dan op de button en neem vrijblijvend contact met me op.