Structuur in een tekst zorgt voor duidelijkheid en leesbaarheid. Het geeft je lezer houvast. Denk daarbij aan een tekst met een inleiding, een middenstuk en een slot. Maar ook een goede titel en duidelijke tussenkoppen zijn belangrijk.
Een duidelijk opgebouwd recept: van keukenstress naar kooksucces
Denk bij de opbouw van een tekst eens aan een kookrecept.
Het is fijn als zo’n recept start met de belangrijkste informatie: ‘je kunt deze stoof het beste een dag van tevoren maken’ of ‘deze schotel moet voor het opdienen afkoelen tot kamertemperatuur.’ Moet er iets aan? Een oven? Een warmhoudplaat? Moet iets twee uur rijzen?
Toch heb ook jij vast weleens meegemaakt dat je tijdens het pellen, snipperen en roerbakken aan het einde van het recept las, dat je de overige ingrediënten een uur eerder al in een voorverwarmde oven had moeten zetten?
Of dat je op een kladbriefje probeerde uit te rekenen hoe lang alles moest koken, pruttelen of stoven? Om daarna met hogere wiskunde uit te vinden in welke volgorde je dan moet werken om alles tegelijk en warm op tafel te krijgen?
Het succesrecept voor zakelijke communicatie
Korte, bondige en gestructureerde teksten zorgen ook bij zakelijke communicatie dat je de aandacht van de lezer grijpt.
Je wilt dat jouw boodschap wordt gelezen en begrepen.
Of het nu in je brochure, op je website of in een nieuwsbrief is. Ingewikkelde constructies en onbekende woorden zijn daarbij niet effectief.
Langere tekst scanbaar maken
Is er behoefte aan meer informatie en is een langere tekst nodig? Maak deze dan leesbaar door direct de aandacht van de lezer te trekken met een pakkend intro.
Hou de lay-out overzichtelijk met korte alinea’s, opsommingen en duidelijke tussenkopjes. Als de lezer snel over je tekst heen zou scannen, moet meteen duidelijk zijn waar het stuk over gaat.
Een (zakelijke) tekst lezen waar je geen touw aan vast kunt knopen, is als ongetraind een marathon lopen.
Lastig, vermoeiend en nauwelijks tot een goed eind te brengen.
Kan ik jou helpen structuur aan te brengen in jouw teksten? Neem contact op!