Gisteren ontving ik een mail van de Ralbolbank. Ik heb hem niet geopend. Jullie begrijpen dat. Want die naam vol fouten ziet er niet erg betrouwbaar uit. Van hilarische blunders tot onbedoelde humor, til jouw bedrijfscommunicatie naar een hoger niveau en voorkom dat jouw tekst eindigt in de map geblokkeerde afzenders!
Check, check, dubbelcheck
Publiceer jij bedrijfsnieuws op je website en Social Media? Controleer jij dan of de inhoud van je website nog actueel is, en de tekst vrij van taalfouten?
Als je aan jouw (potentiële) klanten wilt laten zien dat je de expert bent, en dat je actief bezig bent in jouw vakgebied dan komt dat niet over als er fouten in je tekst staan.
Voutje?
Taalfouten op websites, dat valt toch wel mee? Die teksten zijn toch goed nagekeken voor ze online werden gezet? Dat dacht je …!
Op de website van een ongediertebestrijder:
‘Deze dieren begeven zich graag onder de grond omdat ze niet goed tegen ligt kunnen.’
Een ander bedrijf sluit enthousiast af met: ‘U krijgt de service die u van ons gewent bent.’
Bij een bekende ondernemerscoach zag ik: ‘Je moet wel bereidt zijn om te investeren.’
Bij het wijzigen van tekst gaat het ook weleens mis. ‘Hoe laat je vertrekt vanuit je vakantiehuisje bepaalt hoe lang je de tijd heeft om Reykjavik te verkennen.’
Een fout is zo gemaakt, dit soort missers komen echter niet professioneel over, en het staat onverzorgd. Het is geen overbodige luxe om teksten nog eens goed na te laten kijken voor je ze publiceert.
Google translate
Is de tekst op je website vertaald uit een andere taal? Kijk dan kritisch of de tekst is omgezet naar aantrekkelijk Nederlands.
Ik vertaal regelmatig Engelse en Duitse teksten, waarbij het niet gaat om een letterlijke vertaling, maar juist om er een pakkende, vlot lopende Nederlandse tekst van te maken.
Vertrouw niet blind op de spellingscontrole of een automatische vertaling, dat levert soms de meest vreemde resultaten op.
Goede tekst is de basis
(Potentiële) klanten vinden aangename en foutloze teksten op websites heel belangrijk.
Uit onderzoek blijkt dat een bedrijf met teksten vol fouten als onbetrouwbaar wordt beschouwd. Als dat er slordig uit ziet dan zal de rest niet veel beter zijn, zo wordt geredeneerd.
Voorkom dat de bezoeker van je website doorklikt naar een concurrent die het wel op orde heeft. Besteed aandacht aan je teksten, het verdient zichzelf weer terug!
Mijn hulp nodig bij het controleren van je teksten? Of wil je tekst laten vertalen vanuit Engels of Duits in aantrekkelijk Nederlands? Neem contact op dan bespreken we wat ik voor je kan doen!