De juiste formulering van zinnen en woorden is cruciaal in communicatie. Een verkeerd geplaatste komma of een ontbrekend woord kan leiden tot hilarische, maar soms ook tot pijnlijke misverstanden. Een goede reden om het belang van professionele en foutloze teksten nog eens te benadrukken.
De kracht van woordkeuze: misverstanden voorkomen
Komen er minder Duitse toeristen naar de Nederlandse kust als er windmolens zichtbaar in zee staan? Met die vraag ging een marktonderzoeksinstituut enige jaren geleden aan de slag.
Uit hun onderzoek bleek dat de angst dat het toerisme af zal nemen door windmolens aan de kust ongegrond was.
De bevindingen werden gepresenteerd in een professionele rapportage. De resultaten van hun onderzoek formuleerden ze daarin als volgt:
“… Duitse toeristen zijn gemiddeld grote voorstander van windenergie (64 procent) en ruim de helft van hen vindt het een goed idee dat er windmolens voor de Nederlandse kust komen.
Duitse mannen (24 procent) vinden windmolens lelijker dan vrouwen (13 procent).”
Professionele teksten en online communicatie
Zoals je ziet, heeft de manier waarop je iets formuleert een groot effect heeft op de betekenis van je woorden.
Dat geldt ook voor het plaatsen van de juiste spaties en leestekens in je tekst. Als die niet goed staan, kunnen hilarische maar ook pijnlijke misverstanden ontstaan.
Dan heb ik het natuurlijk niet alleen over onderzoeksrapporten zoals in dit voorbeeld, maar ook over schriftelijke communicatie waar we allemaal mee te maken hebben: e-mails, WhatsApp berichten, nieuwsbrieven, social-mediaposts of webteksten.
We communiceren we steeds meer schriftelijk en online. Duidelijke, pakkende en foutloze teksten zijn belangrijker dan ooit als je jouw boodschap helder wilt overbrengen.
Foutloze teksten, een investering in kwaliteit
Eenmaal geprint of geplaatst is een tekst niet meer (tijdig) te corrigeren.
Lees hier bijvoorbeeld een pijnlijke rectificatie van een krantenartikel over een bekende Amsterdamse straatmuzikant:
“In het artikel over Bennie Volkens (pagina 7 in de vorige editie-red.) staat dat de vader van Bennie Volkens na de oorlog alcoholist werd. Dat is een fout: de vader van Bennie werd accordeonist. We betreuren deze fout.”
Online en offline presentatie
Vergelijk je schriftelijke communicatie eens met je kantoor. Dat ziet er – neem ik aan – representatief uit en heeft een professionele uitstraling.
Je hebt geïnvesteerd in kantoormeubilair, schilderijen of foto’s aan de muur, het pand is netjes en schoon en er staat misschien zelfs ‘welkom’ op de mat. Als er een (potentiële) klant op bezoek komt, wil je tenslotte een goede indruk maken en vertrouwen uitstralen.
Waarom zou je deze moeite niet doen voor je online presentatie? Of voor je schriftelijke communicatie in het algemeen?
Bedenk eens wat een tekstschrijver daarbij voor jou kan betekenen. Je kunt samenwerken met een tekstschrijver die compleet nieuwe teksten voor je schrijft.
Schrijf je liever zelf, maar wil je dat er daarna nog iemand met een frisse, kritische blik naar je tekst kijkt?
Kan een tekstschrijver bestaande teksten voor je herschrijven en opfrissen?
Welke investering je ook kiest, het zal je niet alleen tijdwinst maar ook betere kwaliteit opleveren.
Waarom ‘eigenlijk’ niet meer gebruiken?
Ik las laatst een advies om het woord ‘eigenlijk’ niet meer te gebruiken. Het woord geeft aarzeling en twijfel aan en het brengt niet veel positiefs.
Neem deze zin: ‘eigenlijk zou ik meer moeten sporten’.
Je hoort het al … er komt een ‘maar’ aan en het gaat niet gebeuren.
Als je na het lezen van dit stuk denkt: ‘ik zou eigenlijk eens in gesprek moeten gaan met een tekstschrijver’, dan geef ik je hetzelfde advies.
Schrap het woordje eigenlijk.